PROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH DLA KLASY V 2005/2006-06-04
1. Wstęp:
Program nauczania matematyki dla klasy V szkoły podstawowej zawiera wiele nowych pojęć. Podstawą ich poznania jest znajomość działań na liczbach całkowitych i ułamkach. Niektórzy uczniowie nie opanowali wiadomości o ułamkach w stopniu, który pozwoliłby im poznawanie nowych pojęć. Wynikła więc konieczność stworzenia zespołu wyrównawczego. Program zajęć zawiera treści objęte programem nauczania matematyki w klasie V. 2. Cele ogólne. - wyrównywanie braków edukacyjnych zakresie realizowanych treści programowych, - kształcenie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, - wyrabianie poczucia własnej wartości, - uświadomienie potrzeby znajomości pojęć matematycznych w codziennych sytuacjach życiowych. 3. Cele dla nauczyciela. - kształcenie umiejętności stosowania wiedzy programowej w sytuacjach typowych, - pozytywne wzmacnianie ucznia, - motywowanie ucznia do podejmowania wysiłku umysłowego, 4. Cele dla ucznia. - umiejętność posługiwania się wiedzą programową w praktycznym działaniu, - dostrzeganie własnych możliwości, budowanie właściwej samooceny, - świadome podejmowanie wysiłku umysłowego, - świadomość potrzeby znajomości wiedzy matematycznej w codziennymżyciu. 5. Treści ( w ujęciu modułowym ) zgodne z celami ogólnymi.
- Działania pamięciowe.
- Działania pisemne.
- Działania na ułamkach zwykłych.
- Działania na ułamkach dziesiętnych.
- Procenty.
- Figury geometryczne. 6. Pomoce dydaktyczne.
- podręczniki dla klas IV i V szkoły podstawowej,
- plansze matematyczne,
- domino matematyczne, gra „Piotruś” matematyczny, matematyczne gry planszowe,
- przyrządy geometryczne,
- programy komputerowe np. Matematyka 2001 dla klas IV i V.
7. Przewidywane osiągnięcia.
- wyrównanie braków edukacyjnych w zakresie treści programowych,
- wyrobienie poczucia własnej wartości,
- chętne podejmowanie wysiłku intelektualnego,
- umiejętność zastosowania wiedzy matematycznej w różnych sytuacjach życiowych. 8. Sposoby oceniania osiągnięć.
- pochwała słowna,
- sprawdziany w formie zabawowej,
- prace pisemne sprawdzane przez samych uczniów i korekta nauczyciela,
- test diagnostyczny,
- test podsumowujący, 9. Uwagi o realizacji ( formy i techniki pracy ).
Program będzie realizowany jako zajęcia pozalekcyjne w wymiarze 1 godzina tygodniowo
przez okres jednego roku (około 36 godzin). Podstawową formą pracy z uczniem będzie praca indywidualna z uczniem, zaś metodą – ćwiczenia praktyczne. Treści zadań pozwolą na stosowanie poznanych wiadomości w praktycznym działaniu. W pracy z uczniami będziemy ćwiczyć sprawność liczenia, w tym celu zastosujemy metody zabawowe. 10. Ewaluacja programu.
a) Ewaluacja ma służyć uczniom, dyrekcji szkoły i nauczycielom realizującym program. Wszystkie strony będą informowane o jej wynikach i będą uczestniczyły w wyciąganiu, formułowaniu wniosków i realizowaniu zaleceń na przyszłość.
b) Rodzaje ewaluacji:
- monitoring ( bieżąca obserwacja ),
- ewaluacja cząstkowa ( po 15 godzinach pracy z uczniami ),
- ewaluacja końcowa ( po realizacji programu ),
c) Techniki badawcze:
- obserwacja,
- analiza dokumentów ( testy, sprawdziany, ćwiczenia ),
- kwestionariusz ankiety,
d) Czas: 4 h,
e) Wykorzystanie ewaluacji:
O sposobie wykorzystania ewaluacji mogą decydować wszystkie zainteresowane strony.
Ewaluacja ma służyć doskonaleniu pracy zarówno ucznia, jak i nauczyciela.
Moduł |
Zakres treści |
Cele operacyjne ( oczekiwane rezultaty)Uczeń: |
Formy realizacji
|
Uwagi
|
1. Działania pamięciowe na liczbach naturalnych.
|
a) Dodawanie i odejmowanie pamięciowe liczb naturalnych. (1h)
b) Mnożenie i dzielenie pamięciowe liczb naturalnych.(2h)
|
- Określa pojęcie liczby naturalnej
- Zna pojęcia: sumy, różnicy, składników, odjemnej i odjemnika.
- Zna znaki działań.
- Dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne.
- Stosuje znane prawa działań w celu usprawnienia liczenia.
- Zna pojęcia: iloczynu, ilorazu, czynników, dzielnej i dzielnika.
- Zna znaki działań.
- Zna tabliczkę mnożenia i dzielenia i wykonuje obliczenia w pamięci.
|
Ćwiczenia praktyczne- układanie kartoników liczbami, działaniami i nawiasami. Praca indywidualna.
Ćwiczenia praktyczne- zabawy z kalkulatorem, rywalizacja. Praca binarna.
|
|
2.Działania pisemne na liczbach naturalnych.
|
a) Dodawanie i odejmowanie pisemne liczb naturalnych.(2h)
b) Mnożenie i dzielenie pisemne.(2h)
|
- Zna algorytmy działań pisemnych – dodawania i odejmowania i potrafi zastosować je do wykonywania obliczeń.
- Zna algorytmy mnożenia i dzielenia pisemnego potrafi zastosować je do wykonywania obliczeń.
|
Zabawy utrwalające znajomość układu dziesiątkowego, ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna,
Zabawy utrwalające tabliczkę mnożenia i dzielenia, praca indywidualna.
|
|
3. Działania na ułamkach zwykłych.
|
a) Pojęcie ułamka zwykłego- właściwego, niewłaściwego i liczby mieszanej.(2h)
b) Skracanie i rozszerzanie ułamków zwykłych.(2h)
c) Dodawanie i odejmowanie ułamków o tych samych mianownikach.(1h)
d) Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych o różnych mianownikach.(3h)
e) Mnożenie ułamków zwykłych.(1h)
f) Dzielenie ułamków zwykłych.(1h)
g) Zastosowanie ułamków zwykłych do rozwiązywania prostych zadań.(1h) |
- Zna pojęcie ułamka zwykłego, potrafi zilustrować ułamek zwykły. - Zapisuje ułamki zwykłe.
- Zapisuje liczby mieszane i liczby całkowite w postaci ułamków i odwrotnie.
- Potrafi rozszerzyć ułamek do danego mianownika.
- Potrafi skracać ułamki, znajdować wspólne dzielniki.
- Potrafi znaleźć wspólne mianowniki i liczniki dla ułamków.
- Zna sposób dodawania i odejmowania ułamków zwykłych tych samych mianownikach.
- Stosuje dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych do rozwiązywania zadań z treścią.
- Sprowadza ułamki do wspólnego mianownika.
- Wykonuje dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych.
- Umie zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy i odwrotnie.
- Rozumie pojęcie skracania i stosuje skracanie przed mnożeniem ułamków.
- Potrafi mnożyć ułamki zwykłe.
- Zna pojęcie odwrotności liczb.
- Wie, że podzielić ułamek zwykły przez dowolną liczbę, to inaczej pomnożyć go przez odwrotność dzielnika.
- Potrafi dzielić ułamki zwykłe.
- Potrafi obliczyć ułamek z liczby.
- Potrafi zapisać jakim ułamkiem jednej liczby jest druga liczba.
- Stosuje powyższe wiadomości do rozwiązywania prostych zadań.
|
Zajęcia z ilustracjami, dominem ułamkowym.
Praca indywidualna.
Zajęcia z ilustracjami, dobieraną ułamkową. Praca indywidualna.
Ćwiczenia praktyczne.
Gra „ Piotruś ułamkowy”. Praca binarna.
Ćwiczenia praktyczne.
„Dobieranka ułamkowa”.
Praca indywidualna.
Praca z ilustracjami.
Ćwiczenia praktyczne.
Ćwiczenia praktyczne -uzupełnianka . Praca indywidualna.
Praca z zadaniami tekstowymi. Ćwiczenia praktyczne. Praca binarna.
|
|
4. Działania na ułamkach dziesiętnych.
|
a) Pojęcie ułamka dziesiętnego.(1h)
b)Dodawanie pisemne ułamków dziesiętnych.(1h)
c) Odejmowanie pisemne ułamków dziesiętnych.(1h)
d) Mnożenie pisemne ułamków dziesiętnych.(2h)
e) Dzielenie pisemne ułamków dziesiętnych.(2h)
f) Rozwiązywanie zadań praktycznych z zastosowaniem działań na ułamkach dziesiętnych.(1h)
|
- Zna pojęcie ułamka dziesiętnego.
- Potrafi zapisywać odczytywać ułamki dziesiętne.
- Umie zapisać ułamek dziesiętny w postaci ułamka zwykłego.
- Umie zamienić ułamek zwykły na dziesiętny.
- Zna algorytm dodawania pisemnego ułamków dziesiętnych.
- Potrafi odpowiednio rozszerzyć lub skrócić ułamek dziesiętny.
- Wykonuje dodawanie ułamków dziesiętnych.
- Zna algorytm pisemnego odejmowania ułamków dziesiętnych.
- Wykonuje odejmowanie pisemne ułamków dziesiętnych.
- Zna tabliczkę mnożenia.
- Zna algorytm mnożenia pisemnego.
- Potrafi poprawnie wykonywać obliczenia.
- Zna algorytm dzielenia pisemnego ułamków dziesiętnych.
- Wie, że dzielnik musi być rozszerzony do liczby całkowitej.
- Poprawnie wykonuje proste obliczenia,
- Potrafi wykorzystać kalkulator do wykonywania obliczeń.
- Rozwiązuje zadania z zastosowaniem obliczeń pieniężnych, miar długości i wagi.
- Zna podstawowe jednostki miary: wagi, długości, objętości.
|
Praca z planszami. Ćwiczenia praktyczne.
Ćwiczenia praktyczne – uzupełnianie piramidy. Praca indywidualna.
Ćwiczenia praktyczne –uzupełnianie pętelek. Praca indywidualna.
Ćwiczenia praktyczne- obliczanie cen zakupów. Praca indywidualna.
Ćwiczenia praktyczne- przeliczanie ilości produktów na osobę. Praca grupowa.
Praca z zadaniami. Praca binarna.
|
|
5. Procenty.
|
a) Pojęcie procentu.(1h)
b) Obliczanie procentu z liczby.(1h)
c) Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba.(1h)
d) Diagramy procentowe.(1h)
|
- Zna pojęcie procentu.
- Potrafi zamienić ułamek na procent i procent na ułamek.
- Wie, że obliczyć procent z liczby, to inaczej pomnożyć go przez tę liczbę uprzednio zamieniając procent na ułamek.
- Potrafi ułożyć odpowiedni ułamek i zamienić go na procent.
- Rozwiązuje zadania z treścią wymagające powyższych
- Potrafi wykonać diagram procentowy przy danych procentowych.
|
Ćwiczenia praktyczne-praca z ilustracjami. Praca zbiorowa.
Praca indywidualna- praca z programem komputerowym. Ćwiczenia praktyczne.
Praca indywidualna- dobieranka. Ćwiczenia praktyczne.
Ćwiczenia praktyczne. Praca z planszami.
|
|
6. Figury geometryczne.
|
a) Rozpoznawanie wielokątów. (1h)
b) Podział trójkątów.(2h)
c) Podział czworokątów.(2h)
|
- Rozpoznaje i nazywa wielokąty: trójkąty, kwadraty, prostokąty, równoległoboki, romby, trapezy, pięciokąty i inne, potrafi je narysować.
- Potrafi obliczyć obwody wielokątów.
- Potrafi nazwać poszczególne elementy wielokątów.
- Nazywa i rozpoznaje trójkąty ze względu na boki, kąty i obie te cechy.
- Potrafi narysować trójkąty o danych cechach.
- Zna warunek konieczny powstawania trójkąta.
- Wie jak obliczyć pole i obwód trójkąta.
- Zna jednostki pola.
- Rozpoznaje i nazywa czworokąty.
- Zna cechy charakterystyczne: kwadratu, prostokąta, równoległoboku, trapezu, rombu.
- Potrafi narysować te figury.
- Wie jak obliczyć pola i obwody czworokątów.
|
Ćwiczenia praktyczne.
Kreślenie wielokątów .
Ćwiczenia praktyczne- składanie trójkątów z patyczków. Praca indywidualna.
Ćwiczenia praktyczne- budowanie czworokątów spełniających dane warunki i nazywanie ich. Mierzenie długości i obliczanie pól i obwodów.
|
|
OPRACOWAŁA Joanna Łukawska nauczycielka matematyki |